Mads Østberg satser med eget team!

-For de som var i tvil, jeg er fortsatt sulten sier Mads, bare dager før han skal debutere i Rally Sweden med ny bil, nytt team og nye samarbeidspartnere!

Mads er fortsatt ikke fylt 30 år, men er likevel en erfaren mann i WRC (World Rally Championship) sirkuset. Han har mer en 100 WRC løp på CV'en og det beste resultatet i den svenske VM-runden hadde han som 23 åring da han i 2011 endte på en meget sterk andre plass etter å ha ledet store deler av løpet. Han har vært fabrikkfører hos Citroën og nå sist hos Ford, men velger å satse på 2017 sesongen med eget team.

Og satse, det gjør han, her snakker vi om en helt ny Ford Fiesta, bygd etter de nye reglene som gjelder fra i år. Bilen er utviklet og konstruert av M-Sport som er fabrikkteamet til Ford. For øvrig samme type bil som vant årets første løp i Monaco i januar.
Mads og hans team har vært sterkt delaktige i byggingen og Mads er selv strålende fornøyd med hvordan bilen virker nå som de første testene er unnagjort.

De nye WRC reglene gjør at bilen blir enda raskere enn hva de har vært tidligere. Motoren er fortsatt på 1,6 liter, men yter nå imponerende 390 hk! Når i tillegg aerodynamikken og karosseriet er kraftig modifisert gir totalpakken en vesentlig raskere bil.
Hvor mye raskere mener Mads det er vanskelig å anslå, men de første testene viser allerede at ting skjer enda raskere enn før. Hastigheten inn til svingene og akselerasjonen ut av svingene er helt sinnsyk og gir en utrolig følelse sier Mads. Skikkelig moro å kjøre en bil som er så rask som denne fortsetter han.

0,1 sekund

Og det er her vi samarbeider med Mads, i en sport som avgjøres på tiendeler, i hastigheter på over 200km/t må avgjørelser gjøres på brøkdelen av et sekund.
-Det er helt avgjørende for meg og bedømme hastighet og avstand til objekter på en riktig måte. Jeg vil bremse så sent som mulig inn mot en sving for å beholde farten høyest mulig. Riktige glass i kjørebrillene kan være avgjørende for dette. SportVision har brukt mye tid på å forske på hvilke filter som er riktig til hvilket vær og lysforhold.

Mads sier han er svært fornøyd om hans nye briller kan gjøre at han bremser litt senere slik at han kan vinne 0,1 sekund pr kilometer. Det kan være forskjellen på en første og en andre plass!

-Og hva skjer om han bremser litt for sent?

-Da kræsjer jeg sier Mads, det er ikke farlig, det har jeg gjort mange ganger før, men er så kjedelig for da får jeg jo ikke kjørt mer bil den dagen..

Det sier litt om drivkraften i Mads, og at han er fortsatt sulten, betyr jo bare at han fortsatt synes det er gøy!

Sånne folk liker vi!

Ikke bilgal

Man skulle kanskje tro et en fyr som Mads er et skikkelig petrol-head og virkelig bilgal, men han hevder selv at han ikke bryr seg om biler i det hele tatt. Privatbilen er en "ordinær" stasjonsvogn fra en av sponsorene. Romslig og praktisk, en bil som nok passer den kommende famliesituasjonen veldig godt, Mads venter nemlig barn med sin kjære Beate en av de nærmeste dagene!
-En veldig god bil å kjøre. Men han vet knapt hva slags motor som står i den. -Sier han.
På et besøk hjemme i Moss gikk vi gjennom en garasje full av crossere, gamle rallybiler, pokaler og firehjulinger.
Og ingen som ikke er glad i biler har spart på noe så kult som den gamle Subaru Legacy'en til rally legenden Colin McRae:

 -Ikke bilgal? Ha, du lurer ikke oss!


Uansett vi ønsker Mads lykke til i Rally Sweden denne helgen!

Om det går fort? Sjekk ut denne youtubefilmen fra testingen i forkant av Rally Sweden: